donderdag 13 oktober 2011

# Ding 22. Bibliotheek 2.0 en toekomst.

Bibliotheek 2.0 en wat brengt de toekomst.

Wieben ik om de toekomst van de bibliotheken te kunnen voorspellen. Ik vind het ook lastig om hierover te schrijven ofwel mijn gedachten op papier te zetten. Maar ik ga het toch proberen.
Duidelijk is dat bibliotheken mee moeten met ontwikkelingen op het web2.0 om niet die slag te verliezen. Anders blijven ze ook in het aloude stigma zitten en bij een groot deel van de mensheid als grijs en stoffig bekend staan. Dit is duidelijk aan het veranderen.
Tussen alle verhalen, blogspots, filmpjes.. etc. die ik over web2.0 heb gelezen (alleen de Nederlands) valt me op dat ieder er zeer enthousiast over is. Bijvoorbeeld Bibliotheek Vlissingen (bibliotheek 2.0: achter de schermen). Hierin wordt de bibliotheek van vroeger en nu vergeleken. Verder kijken ze ook naar de toekomst.  Zo vind ik het stukje van Question Manager interressant (crowdsourcing)


picture-241


Verder heb ik op WoWter rondgekeken. Ik vond het laatste artikel over de teruglegkar erg leuk.Een teruglegkar is net ingeleverde boeken zichtbaar maken op de website. Vroeger keek ik ook altijd eerst tussen de boeken dienet terug gebracht waren. Ik herkende me hier wel in.

Toch mis ik wel iets in het geheel en dat is onze 'oude' vertrouwde bibliotheekklant; de klant die gewwon naar de bibliotheek komt om zijn boeken te ruilen, die  wil wetenof wij nog een goedeschrijver in dat genre wetenen die het gewoon gezellig vindt om een praatje te maken.

Ik ben misschien wat ouderwets en behoudend door dit te schrijven, maar ik vind toch dat deze 'oude' vertouwde klant ook recht heeft op een feel-good gevoelin de bibliotheek. Ik zou zeggen ga voor vernieuwing maar behoud het goede, namelijk de makkelijk aanspreekbare bibliotheekmedewerker.

Dit was het dan weer op naar de laatste opdracht jippieeeeee!!
Groetjes Flitspop

2 opmerkingen:

  1. Natuurlijk moet de bibliotheek mee gaan met nieuwe ontwikkelingen. Je diensten en producten moeten wel interessant blijven voor alle bezoekers. Als je al je klanten op maat wilt bedienen betekent dat niet dat je alleen nog digitaal bezig bent.

    Want zoals je zegt, er loopt ook nog een hele andere categorie rond. die moeten we zeker niet vergeten.

    Als de fysieke en digitale bibliotheek met elkaar in evenwicht zijn, kun je iedereen naar wens bedienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zoals we op de laatste personeelsbijeenkomst konden zien worden de drie bollen ongeveer evenredig verdeeld. Omdat de fysieke bibliotheek daardoor flink gaat krimpen lijkt het of daar weinig energie meer ingestoken wordt maar dat is natuurlijk niet zo. Want BMB is druk bezig met het invoeren van het Gronings Retail Concept alleen komt dat in deze cursus niet aan bod. Bij 23 dingen ligt de nadruk uiteraard volledig op de digitale bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen